Luna trecută era descoperită o eroare extrem de gravă în interiorul iOS, ea permițând blocarea completă a oricărui terminal iPhone, iPad sau iPod touch atunci când un utilizator îl regla la data de 1 ianuarie 1970, apoi îl repornea. Partea proastă era că, până la un moment dat, eroarea nu a avut o rezolvare, restaurarea chiar și din modurile DFU sau Recuperare fiind de prisos.

Pentru a verifica existența acestei erori, eu unul am urmat pașii necesari, blocându-mi astfel un iPad Air 2 cu ultima versiune de iOS – 9.2.1. V-am vorbit nu doar despre cum mi-am blocat iPad-ul, dar și despre răspunsul primit de la Asistența Apple în momentul în care le-am explicat problema pe care o întâmpin cu tableta mea. Și cum nicio rezolvare nu apăruse în primele zile, am urmat indicațiile unui reprezentant Apple și am fost cu iPad-ul Air 2 la cel mai apropriat furnizor de service Apple.

Cum tratează Noumax Cluj clienții

Știm cu toții că, la noi în țară (și în general, în această parte de Europă), Apple nu are service-uri la tot pasul, așa că mi-am făcut drum până la cel mai apropriat (aflat la vreo 200 km distanță de orașul în care locuiesc) – Noumax Cluj. Înainte de a vă vorbi despre discuția dintre mine și tehnicianul de acolo, trebuie să specific faptul că în trecut am apelat la service-ul Noumax din Bucureși în câteva situații, iar personalul de acolo s-a comportat așa cum te-ai aștepta de la un furnizor de service autorizat de către Apple. Aici, la Cluj, însă, lucrurile au stat totalmente diferit.

Tehnicianul peste care am avut eu „norocul” să dau avea un comportament și-un chef de lucru similar unui oarecare funcționar de la Poștă, într-o zi de vineri, aproape de ora închiderii. Am spus „similar”? Nu, era mai prejos de atât. Cuprins de importanța funcției pe care o deține – de a avea un iMac 27 inchi, model 2011, în față, un telefon (fix) și câteva iPhone-uri pe care să le restaureze, întrucât cei care le-au trimis probabil nu au avut timp, pricepere sau chef să caute cum să rezolve anumite probleme -, acesta m-a tratat cu silă de la început și până la final.

I-am explicat personajului cum stau lucrurile cu iPad-ul meu (adică, i-am spus că l-am blocat după ce am reglat data de 1 ianuarie 1970 și l-am repornit, fără a aduce în discuție blogul sau adevăratul motiv) și am cerut ca problema să fie rezolvată, întrucât acesta este acoperit de garanția internațională Apple. Dacă la început am fost trimis cu el la service-ul magazinului de unde l-am achiziționat, după ce i-am explicat cum stau lucrurile cu garanția internațională Apple și i-am spus cât chef am eu să trimit iPad-ul acolo, acesta mi-a răspuns că: „da, există o eroare în iOS care blochează iPhone-urile și iPad-urile la setarea datei de 1 ianuarie 1970 și mulți nimurici fac asta pentru a primi telefoane noi în schimb”. Vă repet, dacă mai era nevoie, eu am cerut să fie rezolvată problema, nu să-mi fie schimbat iPad-ul pe care-l am de 3 luni și care este impecabil (nu l-am blocat din cauza unor eventuale probleme estetice, ci doar pentru că treaba mea este să și probez, înainte să scriu ceva). Apoi, acest domn Mihai de la service mi-a spus că au primit cu o zi înainte să merg eu o notificare de la Apple cum că există o eroare în iOS care blochează dispozitivele iPhone și iPad la setarea datei 1 ianuarie 1970 și că va fi lansată o actualizare care va rezolva problema. Și cum aceasta este o problemă de software, Apple a comunicat că înlocuirea dispozitivelor nu este posibilă.

După toate acestea, mi-a fost pus iPad-ul în brațe și mi s-a sugerat să aștept ca Apple să rezolve problema, apoi eu să îmi deblochez tableta. Ca să trecem peste faptul că, după cum vom vedea mai jos, Apple abordează diferit situația aceasta (în niciun caz nu lasă utilizatorul să își rezolve singur problema dispozitivului), am insistat să fie rezolvată problema și s-o lase mai moale cu insultele. Răspunsul a fost: „Dacă nu sunteți mulțumit, plecați și faceți reclamație la Apple.”

Spre nenorocul acestui individ, nu a dat chiar peste un necunoscător sau delăsător. După ce am părăsit service-ul, am sunat la asistența Apple din Marea Britanie și am povestit toate cele întâmplate, evidențiind faptul că personalul acelui service a avut un comportament inacceptabil. Printre nenumărate scuze care mi-au fost aduse din cauza limbajului acelui individ, mi s-a spus de către angajatul Apple că, într-adevăr, compania americană știe de existența erorii, iar problema nu se rezvolvă prin înlocuirea dispozitivelor care au fost reglate la acea dată. Cu toate acestea, el mi-a evidențiat faptul că iPad-ul meu trebuia să fie ținut în service obligatoriu, iar problema să fie rezolvată de personalul de acolo. Desigur, cei de la Noumax Cluj s-au ales cu o reclamație din partea mea.

Până să ajungem la cum am rezolvat problema, aș dori să menționez că nu sunt un caz izolat de client care este luat peste picior de personalul acestui service. La câteva zile după ce am fost eu cu iPad-ul acolo, o cunoștință din Cluj m-a sunat să-mi spună revoltat prin ce a trecut. Această persoană a mers cu o pereche de EarPods-uri care nu mai funcționau, pentru a fi înlocuite pe baza garanției internaționale a iPhone-ului (da, acest lucru este posibil). Același personaj cu care am avut și eu de-a face a început să o ia la întrebări pe această persoană cu privire la modul în care a îndoit jackul căștilor (aparent aceasta era problema), acuzând-o că a făcut-o intenționat și sugerându-i să folosească alte căști, dacă EarPods-urile nu mai merg. Fiindcă în trecut mai avusese o problemă cu un cablu Lightning de iPhone, care nu mai alimenta dispozitivul, iar acesta i-a fost înlocuit fără întrebări și anchete, persoana în cauză i-a spus individului de la service că este obligat să îi schimbe căștile. Atunci, acesta l-a trimis cu ele la service-ul Orange – telefonul de acolo a fost achiziționat (evident, el era acoperit de garanția internațională Apple de un an). După multe insistențe, tehnicianul din service a acceptat să ia căștile pentru a le înlocui.

Problemele cunoștinței mele nu s-au terminat aici. L-am sfătuit să reclame problema la Apple, ceea ce a și făcut. Dar atunci când service-ul a primit căștile noi, iar persoana respectivă s-a dus să le ridice, ea se bucura de notorietate în rândul personalului restrâns al acelui service. Aparent, domnul Mihai nu era la serviciu, locul său fiind ținut de altcineva. Atunci când i s-a spus acelei persoane de către cunoștința mea că a venit după căști, aceasta a recunoscut imediat cazul și a cerut hârtia de service pe care întâmplător clientul nu o avea la el. În schimb, acesta avea pe iPhone e-mailul primit de la Noumax Cluj, în care i se spunea să se prezinte în service pentru a ridica EarPods-urile. Abordând aceeași atitudine nesimțită a colegului său, acest tehnician a acceptat să înapoieze căștile, aruncându-i-le pe jos clientului și arătându-i apoi ușa. După această întâmplare, Noumax Cluj s-a mai ales cu încă o reclamație și cu un apel din partea celor de la Apple, pentru a vedea punctul managerului cu privire la acest comportament. Cunoștința mea a fost ulterior contactată de către Apple, spunându-i-se că acela care a abordat comportamentul ostil era în concediu și că vor investiga problema (din câte am înțeles, au dat un răspuns de fecioare neprihănite).

Cum am rezolvat problema 1 ianuarie 1970?

În fine, trecând peste experiența nefericită din service, Apple a rezolvat problema 1 ianuarie 1970, dar nu într-o manieră accesibilă publicului. Nicidecum. Deși a trecut o lună de când eroarea a fost descoperită, rezolvarea problemei 1 ianuarie 1970 este disponibilă numai într-o versiune beta de iOS, versiune ce poate fi descărcată de către dezvoltatori, în mod normal.

Aparent, începând cu iOS 9.3 beta 4, toate terminalele iOS care au fost blocate în procesul de repornire, din cauza erorii 1 ianuarie 1970, vor putea fi folosite din nou, fără niciun fel de problemă. Instalarea acestei versiuni beta de iOS este ceva mai complicată, în condițiile în care restaurarea nu este posibilă decât din modul de Recuperare.

Necesar pentru a debloca un iPhone sau iPad

  • Dispozitivul trebuie să fie blocat și să nu se mai poată reporni (ca urmare a reglării datei 1 ianuarie 1970, succedată de repornirea lui). Un dispozitiv blocat din cauza acestei erori, afișează logoul Apple pe un ecran alb sau negru, pânâ când se descarcă (reluând încercările de repornire fără succes și după ce este alimentat din nou).
  • Fișierul .ipsw al iOS 9.3 beta 6 (cea mai recentă versiune beta de iOS 9.3), aferent modelului de iPhone, iPad sau iPod touch blocat. Acesta poate fi descărcat de către dezvoltatorii de aplicații din Apple Developer Center. În cazul utilizatorilor, acest fișier este disponibil aici pentru descărcare – fiind posibilă instalarea lui chiar și pe un dispozitiv al cărui UDID nu a fost înregistrat în contul unui dezvoltator
  • Un computer Mac sau PC cu cea mai recentă versiune de iTunes (12.3.2). Poți descărca iTunes de aici.

Deblocarea iPhone-ului sau a iPad-ului blocat la ecranul de repornire

Înainte de a începe, presupunând că terminalul este descărcat:

  • Introdu la o sursă de alimentare dispozitivul iPhone, iPad sau iPod touch, până când apare din nou logoul Apple pe ecran, iar acesta încearcă să se repornească.

Apoi:

  1. Introdu terminalul în modul Recuperare, astfel:
    1. Conectează-l la computer și deschide iTunes.
    2. Cât timp dispozitivul este conectat, repornește-l forțat apăsând și menținând apăsate butoanele Adormire/Trezire și principal timp de aproximativ 10-15 secunde, fără a le elibera atunci când apare logoul Apple. Ridică degetele de pe butoane în momentul în care pe ecranul dispozitivului tău apare ecranul modului Recuperare – logoul iTunes, o săgeată îndreptată în sus și un cablu Lightning.iphone recuperare
    3. Atunci când iTunes afișează o casetă de dialog în care te anunță că a detectat un iPhone sau iPad cu o problemă ce necesită actualizarea sau restaurarea, dă clic pe „Renunță”.iphone recuperare itunes
  2. În iTunes, în pagina care afișează câteva informații despre dispozitivul tău aflat în modul Recuperare, apasă tasta Opțiune (Alt) – pe Mac – sau Shift  – pe un PC cu Windows -, apoi, fără a o elibera, dă clic pe Restaurați. Se va deschide o fereastră unde va trebui să cauți fișierul .ipsw al ultimei versiuni (beta) de iOS 9.3 pe care l-ai descărcat, așa cum spuneam în secțiunea anterioară.
  3. Așteaptă ca iTunes să restaureze dispozitivul tău iPhone, iPad sau iPod touch (acest proces durează aproximativ 10 minute).

Dacă restaurarea a decurs fără probleme, atunci configurează dispozitivul iPhone, iPad sau iPod touch – instrucțiuni despre configurare și restaurarea unui backup sunt disponibile în articolul menționat mai jos. Dacă au apărut probleme, atunci reintrodu terminalul în modul Recuperare și reia pașii de mai sus.

În momentul în care versiunea finală de iOS 9.3 va fi lansată (după 21 martie 2016), restaurarea folosind fișierul .ipsw nu va mai fi necesară, utilizatorii putând da clic direct pe Restaurează în caseta de dialog unde ți se spune că iTunes a detectat un iPhone sau iPad care are o problemă ce necesită restaurarea sau actualizarea acestuia.

Așadar, eroarea aceasta nu doar că îți provoacă nervi deoarece nu îți mai poți folosi terminalul iPhone, iPad sau iPod touch (și să nu uităm că mai puțini sunt aceia care și-au blocat singuri dispozitivele; mulți făcând glume proaste prietenilor), dar, cel puțin în cazul meu, te poate scoate din sărite atunci când mergi în service. De aceea, vă recomand ca în acest caz să încercați să o rezolvați singuri, urmând pașii de mai sus, și să nu apelați la service (mai ales că aceștia vor ține terminalele până la publicarea versiunii finale de iOS 9.3).

Cât despre service-ul Noumax din Cluj, vă recomand să îl ocoliți pe cât posibil și să vă trimiteți dispozitivele prin curier la un alt service autorizat Apple din țară – inclusiv Noumax București -, dacă acesta este prea departe de voi. Alte service-uri Apple autorizate în România sunt: iStyle București, Cordon Electronics București și Vox Timișoara.

În cazul în care ți-ai blocat/ți-a fost blocat și ție dispozitivul iPhone, iPad sau iPod touch după reglarea datei de 1 ianuarie 1970 și ai fost cu el într-un service, te așteptăm să ne spui experiența ta.

- Reclamă -