Ce trebuie să verifici înainte de a-ți cumpăra un iPhone sau iPad la mâna a doua și cum să te asiguri că nu iei țeapă – Tutorial

12
36269

A venit timpul să îți schimbi, dintr-un motiv sau altul, telefonul sau tableta? După ore lugi pierdute pe site-uri web și YouTube viziualizând recenzii și comparații între dispozitive ai ajuns la concluzia că cea mai bună alegere ar fi (și este, te asigur) un iPhone sau iPad? Atunci probabil că ai vizitat și magazinele câtorva retaileri de la noi unde ai descoperit o problemă a acestor dispozitive: prețul.

Orice iPhone sau iPad nou au un preț pe măsura aspectului și capacităților sale, iar acesta este și principalul motiv pentru care mulți aleg altceva în locul lor. Dar dacă ești unul dintre acei utilizatori care a avut în trecut un iPhone sau un iPad și nu vrea să audă de altceva sau ai avut un terminal cu Android, de exemplu, dar nu mai vrei să auzi de acest sistem de operare și problemele pe care le știi prea bine, iar bugetul nu îți permite să îți iei un dispozitiv Apple nou, atunci probabil că te orientezi către unul la mâna a doua (second hand). Și nu este deloc o greșeală, mai ales dacă ai un buget mai mic, deoarece un model de iPhone sau iPad de acum doi ani ar putea fi mai bun decât cam tot ceea ce ți-ai permite tu să cumperi nou.

Cu toate acestea, probabil că deja ai primit mai multe avertismente de la prieteni sau diverși în legătură cu dispozitivele Apple, care te-au pus serios pe gânduri și nu știi ce să mai faci. Fie că vorbim despre Găsire iPhone și blocarea în iCloud, această sperietoare a consumatorilor care vor să își cumpere de la terți iPhone sau iPad, fie că vorbim despre codarea dispozitivului într-o rețea, posibilitatea de a cumpăra o replică a produsului original sau chiar simpla trecere la iOS (presupunând că nu ai mai avut până acum un iPhone sau iPad), există numeroase motive care să te facă să te gândești de două ori înainte de a da banii pe un dispozitiv cu iOS la mâna a doua.

Ei bine, dacă ești în situația descrisă mai sus de a cumpăra un iPhone sau iPad de altundeva decât dintr-un magazin și mai ales un dispozitiv ce a fost folosit înainte de altcineva, atunci acest articol te va ajuta să te asiguri că terminalul tău nu are cele mai comune probleme cu care te-ai putea întâlni (inclusiv că nu este blocat în iCloud), dar și că vânzătorul nu îți va da țeapă (trăim în România, nu?).

1. Ce iPhone sau iPad ar trebui să îmi cumpăr și de unde?

De la stânga la dreapta: iPhone 4s, iPhone 6 Plus, iPhone 5.
De la stânga la dreapta: iPhone 4s, iPhone 6 Plus, iPhone 5.

Cum spuneam mai sus, dacă nu ai bani să îți cumperi un iPhone sau iPad nou dintr-un magazin, cum ar fi eMAG, iStyle și multe altele (deci de la un reseller autorizat de produse Apple), atunci probabil că vei căuta să îți iei unul la mâna a doua sau unul nou, dar de la o terță persoană care pretinde că nu l-a folosit.

Ideal ar fi să alegi cel mai recent model. Dar dacă nu îți permiți un iPhone sau iPad nou sau aproape nou, atunci la fel de bine ar fi să îți iei și modelul anterior (spre exemplu, în momentul de față iPhone 6 și iPhone 6 Plus sunt cele mai recente modele de iPhone, iar modelul anterior este iPhone 5s). Pentru că, de cele mai multe ori, între două modele consecutive de iPhone nu există diferențe foarte mari sau care să îi determine pe utilizatorii modelului mai vechi să îl cumpere pe cel mai nou. De evitat ar fi însă să alegi un model de iPhone sau iPad mai vechi, deci lansat în urmă cu doi ani sau chiar mai târziu de atât. Acestea sunt de regulă spre sfârșitul perioadei de viață, iar Apple va renunța să mai ofere actualizări pentru ele (de regulă, orice dispozitiv iOS primește trei versiuni majore mai recente decât cea care a venit preinstalată – spre exemplu, iPhone 4s a venit cu iOS 5 preinstalat și a primit actualizări majore până la iOS 8). Ori atunci când nu mai poate instala o versiune mai recentă a iOS, dispozitivul nu mai poate instala nici cele mai recente aplicații sau actualizări de pe App Store făcute pentru acea versiune). Mai mult, un terminal folosit deja doi ani s-ar putea să nu mai reziste prea mult timp și mai devreme sau mai târziu să cedeze. Chiar dacă sunt iPhone-uri 2G ce mai funcționează fără probleme după 7 ani, s-ar putea să nu fii la fel de norocos cu dispozitivul pe care îl alegi. Trebuie să știi că aceste dispozitive, mai ales în cazul iPhone, sunt făcute în așa fel încât să te determine după doi sau trei ani să le înlocuiești cu unele noi, chiar dacă nu s-au defectat în vreun fel.

Așadar, cele mai bune opțiuni acum ar fi: iPhone 5s (nici iPhone 5 sau iPhone 5c nu ar fi alegeri chiar așa de rele, dacă nu ai pretenții) și iPad Air 1 sau iPad mini 2 (desigur, iPad 4 rămâne o alegere relativ bună și acum). iPhone 4s sau un model mai vechi sau iPad 3 ori un model mai vechi nu sunt alegeri chiar așa de bune ținând cont că au fost lansate în urmă cu trei ani, dar dacă ții neapărat să ai un dispozitiv cu iOS și nu ai un buget prea mare și nici cine știe ce pretenții, atunci nici ele nu sunt deloc rele.

După ce ai ales modelul de iPhone sau iPad care consideri că s-ar potrivi cu nevoile și bugetul tău, ar fi indicat să iei în calcul achiziționarea și a modelului mai recent sau chiar a modelului mai vechi decât cel selectat. Uneori poți găsi un iPhone mai recent la un preț avantajos care să facă să nu merite achiziționarea modelului mai vechi sau un iPhone mai vechi dar cu un preț atât de bun încât să nu merite cheltuirea unor bani în plus. Reține că s-ar putea să găsești modele mai vechi de iPhone achiziționate mai recent decât modelele mai noi (data activării poate fi verificată și vom vedea cum mai jos).

Înainte de a începe să cauți: îți recomand să urmărești imagini și mai ales videoclipuri de tip unboxing pe YouTube pentru a vedea exact cum arată modelul ales, ce are (în plus față de un model vechi), și cum arată cutia. Este foarte important să știi bine cum arată un iPhone sau iPad original pentru a le deosebi de produsele contrafăcute sau replici. Detalii precum modul în care se deschide cutia sau cum arată sistemul de operare instalat sunt esențiale (reține că nicio replică sau niciun dispozitiv contrafăcut nu are iOS, ci anumite versiuni de Android peste care sunt instalate teme ce aduc cu iOS – acestea nu vor permite niciodată să introduci un ID Apple, să instalezi ori folosești aplicații Apple, iar acel ”App Store” va fi de fapt Google Play, așa că ține cont și de aceste aspecte). Iar dacă îți este neclar cum arată iOS și toate aplicațiile, atunci urmărește, de asemenea, prezentări video sau capturi de ecran.ipad mini 3 review #itutorial.ro (1)

Unde să caut un iPhone sau iPad la mâna a doua?

În primul rând, îți recomand să cauți pe Internet un terminal la mâna a doua sau nou. Evită târgurile sau magazinele de la colțul blocului care vând așa ceva – mai ales în cazul celor din urmă, prețul va fi mai mare.

Desigur, și pe Internet există numeroase locuri de unde poți cumpăra. Cel mai bine este însă să cauți direct la proprietar, deoarece prețul va fi mai mic decât la un magazin care l-a cumpărat la rându-i de la cineva și a mai adăugat un adaos comercial de x procente.

În cazul în care totuși vrei să cumperi din magazin un produs nou sau relativ nou, dar la un preț mai mic, atunci apelează la resigilate. Acestea sunt fie produse returnate de către consumatori în perioada legală de 30 de zile, fie dispozitive care au fost expuse în magazine, și pot fi găsite la prețuri foarte bune, direct din magazine. eMAG are o ofertă mare de resigilate ce poate fi văzută urmând acest linkPont: pe data de 23 a fiecărei luni, scad prețurile la resigilatele din oferta eMAG.

În schimb, dacă nu vrei neapărat să cumperi produsul din magazin, atunci în România site-urile OLX.ro (fostul Mercador.ro) și Tocmai.ro sunt principalele locuri în care găsești anunțur și, da, o ofertă mare de dispozitive iPhone și iPad direct de la proprietari. Iar dacă ești în căutarea unui site de licitații, atunci Okazii.ro este locul în care vei găsi ofertele mai bogate. De fiecare dată când am căutat să cumpăr ceva nou, dar la un preț mai mic, sau ceva la mâna a doua, am folosit unul dintre aceste trei site-uri.

Un lucru pe care trebuie să îl știți este că oriunde există țepari, care folosesc diferite modalități de a vă înșela și a scăpa basma curată. De ei vă puteți feri ușor dacă veți urma până la capăt acest articol.

Este recomandat ca atunci când cauți un dispozitiv pe aceste site-uri, să alegi pe unul care are poze făcute de proprietar și nu luate de pe Internet. Astfel, vei putea vedea cam în ce condiție este dispozitivul și dacă îți place. O altă recomandare ar fi să nu vă uitați spre dispozitivele care au prețuri foarte mici sau să ascultați poveștile vânzătorilor (de exemplu, ”deschis doar pentru verificare”, ”deschis doar pentru a fi probat”, ”câteva ore de vorbit”, etc.). De asemenea, nu luați prea în serios nici mesajele de tipul ”nevoie urgentă de bani”, atunci când prețul este absurd de mic (pune-te în locul vânzătorului și gândește-te dacă ai avea o nevoie de bani, oricât de urgentă, ai vinde dispozitivul pe care ai dat 3.000 de lei sau 4.000 de lei acum 6 luni pe 400-500 lei?).

O altă recomandare este să urmăriți și celelalte anunțuri pe care le are vânzătorul pe site-ul respectiv. S-ar putea să aveți surpriza ca el să vândă încă 20 de iPhone-uri sau alte telefoane la care mesajul să fie similar (”folosit puțin – de soția/fiica mea”). Desigur, poți găsi și persoane care au multe terminale ”procurate” din străinătate și care să fie serioase sau măcar să nu mintă în legătură cu starea terminalelor sau calitatea lor. Dar nu miza pe asta.

Legat de starea dispozitivelor, dacă vânzătorul spune că este blocat sau posibil să fie blocat în iCloud, uită de acel anunț. De asemenea, dacă spune că este codat într-o rețea, atunci ia în calcul achiziționarea lui doar dacă este codat în rețeaua pe care o folosești și tu sau într-o rețea din țara în care locuiești sau ești rezident (pentru a-l putea debloca la operator). Dacă este blocat în străinătate și decodat cu cartele intermediare (Gevey, R-SIM), atunci ar fi bine să îți cam iei gândul de la el. Există mai multe probleme pe care aceste cartele le aduc cu ele, iar valoarea de revânzare va fi mult mai mică (îl iei mai ieftin, dar îl vei da mult mai ieftin). Mai multe despre deblocare și cartelele intermediare sunt în articolul:

Ținând cont de recomandările mele, faceți o listă cu câteva dispozitive care credeți că ar putea să se potrivească nevoilor voastre. Ideal ar fi să le puneți în capul listei pe acele terminale care sunt din aceeași localitate în care locuiți sau dintr-o localitate învecinată, dar nu le excludeți nici pe acelea din alte județe (vă spun în secțiunile următoare și cum puteți să le verificați).

Important: Nu vă bazați pe poveștile vânzătorilor. Verificați dispozitivul, urmând pașii de mai jos.

2. Verificarea inițială a dispozitivului și cerințele pe care i le adresezi vânzătorului

După ce ai făcut o selecție de câteva terminale iPhone sau iPad care sunt la un preț bun și care s-ar potrivi criteriilor tale, poți trece la pasul următor de verificare. Există mai multe elemente pe care trebuie să le verifici înainte de a te întâlni cu vânzătorul.

a. Cerințe vânzător

Vei avea nevoie să știi următoarele aspecte. Dacă ele nu sunt specificate în anunț, atunci contactează vânzătorul și cere-i-le:

  • IMEI-ul și/sau numărul de serie – ai nevoie pentru a verifica mai multe elemente legate de dispozitiv (vezi mai jos ce). Dacă nu este trecut, iar vânzătorul îți spune că nu știe cum să îl/le afle, nicio problemă. Trimite-i tutorialul: Cum gasesti numarul de serie si numarul IMEI al unui iPhone, iPad sau iPod – Tutorial pentru a vedea cum. Ar fi bine să îți trimită o poză cu terminalul, în care să se vadă IMEI-ul/numărul de serie (de obicei, apare pe spatele dispozitivului).
  • Despre blocare: Dacă în anunț nu este trecut nimic în legătură cu iCloud sau blocarea terminalului într-o anumită rețea, întreabă acum vânzătorul dacă are cont de iCloud activ, dacă este codat într-o rețea sau dacă mai este în garanție – poate te va scuti de căutare în plus, spunâdu-ți că este codat în iCloud sau într-o rețea ori că nu are garanție, deși tu vrei acest lucru neapărat.
  • Dacă vânzătorul este dintr-o altă localitate și nu vă puteți întâlni pentru a face verificarea: cere-i să trimită coletul prin curier, cu opțiunea ”Livrare cu verificare”. Dacă anunțul a fost pus de vânzător pe Tocmai.ro, atunci site-ul îi oferă vânzătorului opțiunea de a trimite coletul gratuit prin curier rapid, iar ție de a-l verifica la destinație (citește mai jos ce trebuie să verifici la destinație). Dacă anunțul a fost pus pe OLX, atunci site-ul oferă opțiunea Livrare cu verificare pentru suma de 25 de lei. Dacă anunțul a fost pus în altă parte, atunci cere-i vânzătorului să aleagă un curier care permite livrarea cu verificare și evită Poșta Română.
    • Vânzătorul refuză livrarea cu verificare? Atunci să-și caute alt cumpărător. Asta dacă nu vrei să fii tu cel care are surpriza de a plăti câteva sute sau mii de lei pe un săpun, pe o pungă de cartofi sau pe un 3310.
  • Dacă pozele sunt neclare sau neconcludente: Cere-i vânzătorului să îți trimită și alte poze. Apelează la această metodă mai ales pentru a verifica dacă pozele nu sunt luate de pe Internet sau dintr-un alt anunț. Nu îți pierde timpul cu vânzători care încearcă să te păcălească, cu poze luate la alții și povești cum că terminalul nu are nimic sau are doar o mică ”zgârietură” (care este, cel mai adesea, un șanț în toată regula prin carcasa telefonului) sau ecranul ”puțin spart” (atât de puțin încât vezi prin el placa de bază). Pozele te vor ajuta să vezi cât de mică este acea zgârietură sau cât de puțin e spart ecranul.

b. Verificare inițialăiphone codat sau decodat

Înainte de a te întâlni cu vânzătorul sau de a-i cere să-ți trimită terminalul prin curier, ar fi bine să faci o verificare pentru a vedea dacă dispozitivul este blocat în iCloud, dacă mai este în garanție, de cât timp este folosit, ce capacitate de stocare (reală) are, dacă și în ce rețea este codat. Aceste verificări pot fi făcute de pe orice computer conectat la Internet și sunt foarte importante, pentru că te vor scuti de o întâlnire cu vânzătorul sau cu curierul cât se poate de inutilă.

  • Verifică dacă Blocarea activării este activă (deci dacă dispozitivul este blocat în iCloud). Apple permite să verifici pe baza IMEI-ului sau a numărului de serie dacă un dispozitiv cu iOS este blocat sau nu în iCloud. Pentru a face acest lucru, introdu IMEI-ul / numărul de serie furnizat de vânzător pe site-ul: https://www.icloud.com/activationlock/. Dacă apare că activarea este blocată, atunci s-ar putea ca vânzătorul să aibă încă Găsire iPhone activat pe acel dispozitiv. Nu este o problemă, deoarece atunci când ți-l va trimite îi vei cere să facă altceva pentru a vedea dacă era contul lui și l-a eliminat sau dacă terminalul este furat. Dacă apare că activarea nu este blocată, atunci nu este nicio problemă legată de iCloud. Notă: Nu poți face / este inutilă verificarea aceasta pe un dispozitiv care rulează o versiune mai veche de iOS decât iOS 7 (deci inutilă pe orice iPhone 2G, 3G, 3Gs, iPad 1 și iPod touch 4 sau mai vechi). Aceste dispozitive nu au acces la iCloud (în cazul iPhone 2G și 3G și a modelelor de iPod touch 3 sau mai vechi) sau nu pot fi blocate în iCloud, simpla restaurare a lor ducând la eliminarea contului iCloud.
  • Verifică data la care dispozitivul a fost activat și dacă mai este în garanție. Tot Apple permite utilizatorilor să verifice data aproximativă la care orice iPhone, iPad sau iPod touch a fost activat (deci pornit și folosit pentru prima dată) și dacă mai este în garanție. Verificarea se face de pe acest site web:  https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do. Dispozitivele achiziționate din România ar trebui să aibă o garanție de 24 de luni (sau 12 luni + o garanție de conformitate de încă 12 luni). În multe alte țări, Apple oferă doar 12 luni garabție la achiziționarea unui dispozitiv iOS.
  • Doar pentru iPhone: Verifică dacă dispozitivul este codat într-o rețea. În cazul în care ai găsit un iPhone care nu este blocat (neverlocked – niciodată blocat) sau este deblocat, atunci ar fi bine să verifici dacă spusele vânzătorului sunt adevărate. Verificarea se face pe bază de IMEI, iar eu vă recomand să urmați articolul menționat mai jos pentru a vedea cum se face verificarea și de pe ce site-uri. Tot acolo vedeți cum puteți obține informațiile legate de capacitatea de stocare pe care o are dispozitivul ales.

3. Negocierea și cerințele de dinainte de a cumpăra dispozitivul

După ce ai verificat dispozitivul și ai văzut că întrunește toate cerințele, acum a venit timpul să negociezi prețul și să stabilești câteva detalii legate de livrare (dacă nu te întâlnești personal cu vânzătorul).

Legat de negociere, reține că orice preț este negociabil indiferent ce spune vânzătorul în descrierea anunțului. De aceea, nu ezita să îți folosești abilitățile de bun negociator și să încerci să mai tragi puțin în jos prețul terminalului dorit. Desigur, dacă oferta este foarte bună, chiar printre cele mai bune dintre cele găsite, nu merită să te căciulești cu vânzătorul pentru 50 de lei sau pentru cei 25 de lei pe care îi plătești pe transport. Un pont pe care pot să vi-l dau este să nu încercați să negociați prețul unui dispozitiv abia pus la vânzare, deoarece este puțin probabil ca vânzătorul să se aștepte să nu îl dea așa de rapid și la prețul așa de bun pe care îl așteaptă. După vreo săptămână în care a primit numeroase oferte derizorii sau nu a fost contactat de nimeni, orice vânzător va fi mai deschis la negociere, mai ales dacă îi faci o ofertă serioasă. După o lună, nu știe cum să îl mai vândă.

  • Dacă vânzătorul îți cere avans. În general, refuză-l. Sunt mulți care vor avans înainte de a trimite un dispozitiv în țară, invocând diferite motive. Cel mai adesea ți se va cere să trimiți un avans prin bancă sau printr-un cont PayPal din neîncrederea pe care vânzătorul o are în cumpărători în general. Pe tine nu te interesează în cine sau ce are încredere vânzătorul și trebuie să știi că mulți dintre cei care cer avans (mai ales un avans mai consistent de câteva zeci sau sute de lei) sunt țepari. Îți iau banii și apoi poți să stai pe lângă ușă pentru a aștepta mult și bine curierul. De aceea, ar fi bine să refuzi plata unui avans și doar dacă oferta este extrem de bună, să îl accepți (dar o sumă cu nimic mai mare decât costul transportului în eventualitatea în care refuzi coletul). Și în acest caz ar fi mai bine, totuși, să îi amintești că Tocmai.ro, de exemplu, nu percepe nicio taxă pentru transport sau returnarea coletului.

Stabilește locul de întâlnire sau detaliile legate de livrare. În primul caz, este simplu, stabilește cu vânzătorul un loc și o oră în care să vă întâlniți, apoi treci la pasul următor. Ar fi însă bine să ai la tine un dispozitiv conectat la Internet și un instrument de eliminare a sertarului SIM (o agrafă, un ac – chiar și un cercel este bun).

Dacă îți este trimis dispozitivul prin curier, este foarte important să respecți pașii de mai jos:

  • Cere-i vânzătorului să reseteze conținutul și configurările dispozitivului sau să efectueze o restaurare. Nu știe cum? Nicio problemă. În cazul resetării conținutului și configurărilor, trebuie să acceseze Configurări>General>Resetare>Resetați conținut și configurări apoi să urmeze pașii de pe ecran (adică să introducă parola contului iCloud pentru dezactivarea lui). În cazul restaurării, trebuie urmați pașii din tutorialul: Cum sa faceti o restaurare (restore) unui iPhone, iPad sau iPod touch – TutorialNotă: Spune-i să nu configureze dispozitivul după resetare/restaurare, deci să îl lase la ecranul care afișează mesajul ”Salut” în toate limbile de pe glob.
  • Oferă-i adresa și datele tale de contact pentru curier. De asemenea, asigură-te că trimite coletul cu verificare.
  • Întreabă-l ce accesorii vor veni în colet și cere-i să îți trimită facturi sau certificatele care l-au însoțit (dacă le mai are – nu sunt chiar așa de importante, dar nu se știe niciodată când vei avea nevoie).

4. Verificarea dispozitivului la fața locului

Este cea mai importantă, așa că respectă cu atenție pașii de mai jos. Reține că există două situații posibile, însă pașii de urmat sunt cam aceiași. Noi vom vorbi despre fiecare:

a. Dacă ai ales să te întâlnești cu proprietarul

  • Ceea ce vei verifica, în primul rând, este aspectul fizic al dispozitivului cu iOS. Vezi dacă arată ca și în poze, dacă nu există lovituri foarte puternice la nivelul carcasei și dacă toate componentele se îmbină (deci, verifică dacă nu cumva ecranul este desprins de carcasă). Treci peste zgârieturile superficiale, deoarece ele pot apărea nici nu știi cum. Dacă terminalul este într-o carcasă, scoate-o pentru a putea face aceste verificări. De asemenea, tot acum poți verifica dacă terminalul nu a luat contactul cu apa:
    • În cazul unui iPhone 5 sau mai recent: Deschide sertarul SIM, întoarce terminalul cu fața în jos și verifică dacă indicatorul de apă nu este de culoare roșie (dacă nu îl sesizezi, atunci terminalul nu a luat contactul cu apa).
    • În cazul iPhone 4s sau a unui model anterior: verifică atât jackul de 3,5 mm pentru căști, cât și conectorul pentru alimentare (în partea de sus, respectiv în partea de jos a dispozitivului) dacă există un indicator roșu (din nou, dacă nu îl vei sesiza, atunci terminalul nu a luat contactul cu apa).
  • Verifică numărul de serie sau IMEI-ul dispozitivului pentru a vedea dacă este același cu cel comunicat de vânzător telefonic ori prin mesaj. Poți obține numărul de serie sau IMEI-ul prin mai multe modalități, ce sunt prezentate în articolul: Cum gasesti numarul de serie si numarul IMEI al unui iPhone, iPad sau iPod – Tutorial. Dacă IMEI-ul sau numărul de serie este identic cu cel verificat, atunci treci la pasul următor. Dacă nu este, atunci fă din nou verificările menționate mai sus (iCloud, garanție și codare) sau, dacă nu poți sau nu mai vrei, atunci dă înapoi dispozitivul proprietarului și spune-i să fie mai atent data viitoare.
  • Dacă vânzătorul nu a făcut deja restaurare sau resetare conținut și configurări pe dispozitiv, deci prin urmare dispozitivul nu este la ecranul unde apare mesajul ”Salut” în toate limbile, fă acum o resetare. Notă: Dacă vânzătorul îți spune că a făcut el resetare și nu are iCloud, nu îl crede și cere-i să faci din nou resetarea de față cu el, înainte de a-i da banii. Pentru a face resetarea conținutului și configurărilor: accesează Configurări>General>Resetare>Resetați conținut și configurări. Dacă iCloud este activ, îi va fi solicitată parola. Spune-i să o introducă, apoi așteaptă câteva minute să se reseteze terminalul.
    • După resetare, va apărea mesajul ”Salut” scris în toate limbile. Glisează ecranul și parcurge pașii pentru configurarea dispozitivului:
      • Dacă ai ajuns la ecranul Activați iPhone/iPad (vezi imaginea de mai jos) și îți cere să introduci un anume cont iCloud și o parolă, atunci cere-i vânzătorului să introducă acele date, pentru că terminalul este blocat în iCloud. Dacă nu le știe, dă-i terminalul înapoi și uită-l, pentru că nu ai ce să faci cu un dispozitiv blocat în iCloud.activati ipad blocare activare ios 7 #itutorial.ro
      • Dacă ai reușit să parcurgi tot procesul de configurare fără probleme și ai ajuns din nou la ecranul principal (cu toate iconițele), atunci dispozitivul nu este blocat în iCloud și îl poți folosi fără probleme. Mai multe detalii despre configurarea unui dispozitiv proaspăt restaurat sau resetat sunt în articolul: Cum să configurezi noul tău iPhone sau iPad cu iOS 8 – Tutorial.
  • Verifică prin metoda clasică dacă terminalul nu este blocat: scoate sertarul SIM din dispozitiv și introdu o cartelă SIM/microSIM/nanoSIM (în funcție de dispozitiv), pentru a vedea dacă o citește. Dacă apare o eroare, terminalul este codat într-o altă rețea și va trebui deblocat de la operator sau folosind un serviciu terț (te va costa câteva zeci/sute de lei) – mai multe detalii: Cum să deblochezi / decodezi un iPhone – Tot ce trebuie să știi pentru a elimina restricțiile impuse de operator. Dacă terminalul identifică rețeaua și îți cere eventual codul PIN, atunci nu este blocat sau este blocat în rețeaua pe care o folosești și tu (dacă ai făcut verificarea inițială, atunci știi dacă este sau nu blocat).
  • Acum concentrează-ți atenția pe modul în care funcționează dispozitivul și verifică alte componente precum butoanele fizice sau ecranul. Pentru butoanele fizice: atinge-l pe fiecare în parte și vezi dacă pe ecranul dispozitivului se produc modificări (ecranul se oprește la acționarea butonului Adormire/trezire, afișează volumul ori mesajul Silențios la acționarea butoanelor de volum sau se pornește ori te întoarce la ecranul principal atuncui când apeși butonul principal). În privința ecranului, verifică atent dacă nu are pixeli morți sau pete de altă culoare în anumite zone (vei vedea mai ales dacă accesezi pagini albe). Camera: pornește aplicația Cameră și vezi dacă funcționează atât camera principală, cât și camera frontală. Dacă este posibil, testează jackul pentru căști și conectorul de alimentare. Legat de difuzoare, redă ceva pentru a vedea dacă funcționează și inițiază un apel, în cazul iPhone, pentru a testa receptorul. Pentru microfoane, fie suni pe cineva și vezi dacă te aude, fie înregistrezi ceva în aplicația Reportofon sau Cameră, apoi redai. Un alt lucru foarte important pe care trebuie să îl verifici este Wi-Fi. Destul de multe dispozitive iPhone sau iPad au probleme cu modemul Wi-Fi sau antenele, așa că ar fi bine să testezi pe cel pe care vrei să îl cumperi dacă poate identifica rețelele Wi-Fi și se poate conecta la una dintre ele. Ar fi bine să mai verifici și funcționarea senzorilor (senzorul de apropriere: dacă ecranul se oprește când duci iPhone-ul la ureche în timpul unui apel telefonic, senzorul de lumină ambientală: dacă ecranul se întunecă atunci când acoperi partea superioară a sa cu podul palmei, Touch ID: dacă sunt identificate amprentele, accelerometru și giroscop: funcționarea/nefuncționarea lor poate fi sesizată în anumite jocuri, precum și la rotirea ecranului).
  • Dacă timpul vă permite, ție și vânzătorului, testează și modul în care funcționează aplicațiile sau alte funcții, cum ar fi luminozitatea ecranului, volumul difuzoarelor, etc.

Dacă totul este în regulă, atunci plătește terminalul vânzătorului și bucură-te de noul tău iPhone sau iPad. Dacă ceva nu este în regulă, atunci gândește-te bine dacă mai merită sau nu să dai banii pe terminal. În cazul problemelor hardware, ele nu pot fi înlăturate decât prin schimbarea terminalului, care te va mai costa câteva sute sau chiar peste 1.000 de lei. În cazul codării într-o rețea, ia-l doar dacă este codat într-o rețea pe care o folosești sau care este din țara în care locuiești, pentru a-l putea debloca. Iar în privința blocării în iCloud, repet, nu da banii pe el, deoarece vei putea folosi terminalul doar pe post de bibelou.

b. Dacă dispozitivul ți-a fost trimis prin curier

  • În primul rând, verifică numărul de serie sau IMEI-ul dispozitivului pentru a vedea dacă este același cu cel comunicat de vânzător telefonic ori prin mesaj. Poți găsi numărul de serie sau IMEI-ul prin mai multe modalități, prezentate în articolul: Cum gasesti numarul de serie si numarul IMEI al unui iPhone, iPad sau iPod – Tutorial. Dacă IMEI-ul sau numărul de serie este identic cu cel verificat, atunci treci la pasul următor. Dacă nu este, atunci fă din nou verificările menționate mai sus (iCloud, garanție și codare) sau, dacă nu poți sau nu mai vrei, atunci dă înapoi dispozitivul curierului și caută altul.
  • Apoi, verifică dacă proprietarul a respectat cerința ta de a-ți trimite terminalul resetat/restaurat, la ecranul ”Salut”. Pornește-l ținând apăsat butonul Adormire/Trezire, iar dacă afișează ecranul ”Salut”, citește recomandarea de mai jos. Dacă afișează ecranul principal (cu toate iconițele), atunci pune-l frumos în cutia din care l-ai desfăcut și spune-i curierului să-l ducă înapoi.
    • Dacă afișează pe ecran mesajul ”Salut” scris în toate limbile. Glisează ecranul și parcurge pașii pentru configurarea dispozitivului:
      • Dacă ai ajuns la ecranul Activare iPhone (vezi captura de mai jos) și îți cere să introduci un anume cont iCloud și o parolă, atunci pune terminalul în cutie și spune-i curierului să-l ducă de unde l-a adus. Acest ecran arată că terminalul este blocat în iCloud, deci inutilizabil.activati ipad blocare activare ios 7 #itutorial.ro
      • Dacă ai reușit să parcurgi tot procesul de configurare fără probleme și ai ajuns din nou la ecranul principal (cu toate iconițele), atunci dispozitivul nu este blocat în iCloud și îl poți folosi fără probleme. Mai multe detalii despre configurarea unui dispozitiv proaspăt restaurat sau resetat sunt în articolul: Cum să configurezi noul tău iPhone sau iPad cu iOS 8 – Tutorial
        • Notă: În cadrul procesului de configurare vei fi nevoit să introduci o cartelă activă. Introdu cartela pe care o folosești în prezent. Dacă afișează o eroare și îți spune că acea cartelă nu este bună, atunci terminalul este codat într-o altă rețea și va trebui deblocat de la operator sau folosind un serviciu terț (te va costa câteva zeci/sute de lei) – mai multe detalii: Cum să deblochezi / decodezi un iPhone – Tot ce trebuie să știi pentru a elimina restricțiile impuse de operator. În acest caz, va fi imposibil să vezi dacă terminalul este blocat și în iCloud, așa că cel mai bine ar fi să îl returnezi. În schimb, dacă terminalul identifică rețeaua și îți cere eventual codul PIN, atunci nu este blocat sau este blocat în rețeaua pe care o folosești și tu (dacă ai făcut verificarea inițială, atunci știi dacă este sau nu blocat).
  • După ce ai verificat dacă terminalul este blocat sau nu, verifică aspectul fizic. Vezi dacă arată ca și în poze, dacă nu există lovituri foarte puternice la nivelul carcasei și dacă toate componentele se îmbină (deci, verifică dacă nu cumva ecranul este desprins de carcasă). Treci peste zgârieturile superficiale, deoarece ele pot apărea nici nu știi cum. Dacă terminalul este într-o carcasă, scoate-o pentru a putea face aceste verificări. De asemenea, tot acum poți verifica dacă terminalul nu a luat contactul cu apa:
    • În cazul unui iPhone 5 sau mai recent: Deschide sertarul SIM, întoarce terminalul cu fața în jos și verifică dacă indicatorul de apă nu este de culoare roșie (dacă nu îl sesizezi, atunci terminalul nu a luat contactul cu apa).
    • În cazul iPhone 4s sau a unui model anterior: verifică atât jackul de 3,5 mm pentru căști, cât și conectorul pentru alimentare (în partea de sus, respectiv în partea de jos a dispozitivului) dacă există un indicator roșu (din nou, dacă nu îl vei sesiza, atunci terminalul nu a luat contactul cu apa).
  • Acum concentrează-ți atenția pe modul în care funcționează dispozitivul și verifică alte componente precum butoanele fizice sau ecranul. Pentru butoanele fizice: atinge-l pe fiecare în parte și vezi dacă pe ecranul dispozitivului se produc modificări (ecranul se oprește la acționarea butonului Adormire/trezire, afișează volumul ori mesajul Silențios la acționarea butoanelor de volum sau se pornește ori te întoarce la ecranul principal atuncui când apeși butonul principal). În privința ecranului, verifică atent dacă nu are pixeli morți sau pete de altă culoare în anumite zone (vei vedea mai ales dacă accesezi pagini albe). Camera: pornește aplicația Cameră și vezi dacă funcționează atât camera principală, cât și camera frontală. Dacă este posibil, testează jackul pentru căști și conectorul de alimentare. Legat de difuzoare, redă ceva pentru a vedea dacă funcționează și inițiază un apel, în cazul iPhone, pentru a testa difuzorul de ureche. Pentru microfoane, fie suni pe cineva și vezi dacă te aude, fie înregistrezi ceva în aplicația Reportofon sau Cameră, apoi redai. Un alt lucru foarte important pe care trebuie să îl verifici este Wi-Fi. Destul de multe dispozitive iPhone sau iPad au probleme cu modemul Wi-Fi sau antenele, așa că ar fi bine să testezi pe cel pe care vrei să îl cumperi dacă poate identifica rețelele Wi-Fi și se poate conecta la una dintre ele. Ar fi bine să mai verifici și funcționarea senzorilor (senzorul de apropriere: dacă ecranul se oprește când duci iPhone-ul la ureche în timpul unui apel telefonic, senzorul de lumină ambientală: dacă ecranul se întunecă atunci când acoperi partea superioară a sa cu podul palmei, Touch ID: dacă sunt identificate amprentele, accelerometru și giroscop: funcționarea/nefuncționarea lor poate fi sesizată în anumite jocuri, precum și la rotirea ecranului).

Notă: În cazul în care curierul este grăbit (știu, de aceea i se spune curier rapid) și îți cere să decizi dacă vrei sau nu coletul după vreo două minute, atunci amintește-i că ai la dispoziție 7 minute să verifici, dacă terminalul a fost luat prin Tocmai.ro (deci curierul este Fan Courier) sau 5 minute, dacă a fost comandat prin OLX (deci curierul este Cargus). Este foarte important să faci aceste verificări, dacă nu vrei să iei țeapă.

Dacă totul este în regulă, atunci plătește prețul terminalului curierului și bucură-te de noul tău iPhone sau iPad. Dacă ceva nu este în regulă, atunci gândește-te bine dacă mai merită sau nu să dai banii pe terminal. În cazul problemelor hardware, ele nu pot fi înlăturate decât prin schimbarea terminalului, care te va mai costa câteva sute sau chiar peste 1.000 de lei. În cazul codării într-o rețea, ia-l doar dacă este codat într-o rețea pe care o folosești sau care este din țara în care locuiești, pentru a-l putea debloca. Iar în privința blocării în iCloud, repet, nu da banii pe el, deoarece îl vei putea folosi doar pe post de bibelou!

Concluzii

Câteva minute de verificare atentă pot face diferența între a da câteva sute sau mii de lei pe un ”bibelou” sau un săpun și a-i da pe un terminal complet funcțional, așa cum ți l-ai dorit de la început. Știu că este dificil să găsești vânzători serioși, că este la fel de greu să îi convingi pe cei serioși să respecte niște lucruri care te ajută să vezi dacă terminalul este așa cum ți-l dorești și că din câteva mii de oferte, abia ajungi să găsești una bună. Dar aceste lucruri sunt spuse de unul care și-a luat mai multe produse și care niciodată nu a fost păcălit, pentru că nu le-a dat voie vânzătorilor să o facă.

Iar dacă ai ajuns până aici, înseamnă că ești chiar interesat să îți iei un iPhone sau iPad și nici nu vrei să fii păcălit sau să faci o alegere greșită. De aceea, aș dori să recapitulez cu tine câteva dintre elementele esențiale ce trebuiesc respectate înainte de a da banii pe un dispozitiv: livrarea cu verificare (dacă nu te poți întâlni cu vânzătorul), resetarea/restaurarea, verificarea terminalului dacă este codat/decodat și verificarea funcțiilor hardware (butoane fizice, camere, porturi, ecran, Wi-Fi, senzori).

Ideal ar fi ca înainte de a cumpăra dispozitivul să mai faci ceva. Un contract de vânzare-cumpărare între proprietarul terminalului și tine în care să apară faptul că proprietarul (datele lui de identificare personală) ți-a vândut ție (datele tale de identificare personală) terminalul X, cu numărul de serie Y, pentru ce sumă și semnăturile voastre. Acesta poate fi făcut la fața locului și este foarte bine să îl ai. Nu este necesar, dar este bine să ai o dovadă a faptului că ai cumpărat ceea ce deții.

În cazul în care vrei să faci un schimb, am următoarele recomandări. În primul rând, vezi dacă schimbul merită pentru tine sau este avantajos. În al doilea rând, fă schimbul doar dacă te poți întâlni cu vânzătorul și verifica terminalele. Sub nicio formă să nu faci schimb la distanță prin curier (în acest caz, vei avea surpriza să nu mai primești nimic în schimbul terminalului trimis sau să primești altceva, decât ar fi trebuit).

În fine, dacă nu ai descoperit acest articol la timp, așa că ai ajuns să cumperi un terminal care nu îți este pe plac, atunci nu poți apela decât la bunăvoința vânzătorului pentru a i-l returna. Iar dacă este blocat în iCloud pentru că nu ai făcut verificarea așa cum trebuie, poți să îi ceri proprietarului să elimine contul de la distanță (mai multe detalii sunt în articolul: Cum se elimina un dispozitiv blocat in iCloud de pe contul vechiului proprietar pentru a putea fi folosit din nou – Tutorial).

Tutoriale utile: Pentru că știu că unii vor încerca să te convingă că și-au uitat conturile iCloud sau parolele, dar nu este nicio problemă, poți să îi trimiți către aceste articole pentru a și le recupera (dacă le aparțin) și a-ți vinde dispozitivul:

 

Dacă ai întrebări suplimentare, completări sau vrei să ne prezinți experiența ta cu achiziționarea unui dispozitiv, te rugăm să lași un comentariu mai jos în această pagină sau pe forum.

- Reclamă -