App Store este în atenția noastră din cauza faptului că a fost subiectul mai multor modificări de la data de 1 ianuarie. După ce toate aplicațiile listate în acest magazin au ajuns să fie mai scumpe începând cu prima zi a noului an și au avut loc o serie de alte scumpiri legate, de exemplu, de programele pentru dezvoltatori, compania americană a mai anunțat că va introduce, la cererea Uniunii Europene, o politică de rambursare ce va permite utilizatorilor să ceară restituirea banilor cheltuiți pe conținutul descărcat de pe iTunes Store, App Store și iBooks Store pe o perioadă de 14 zile, fără să primească întrebări sau să li se ceară explicații. Această schimbare se aplică doar în statele membre Uniunii Europene, deci inclusiv în România.

Noua politică de rambursare permite utilizatorilor, fără a avea niciun motiv temeinic, să ceară companiei Apple rambursarea banilor cheltuiți pe o aplicație, melodie, carte, etc., iar ca urmare îi vor primi într-o perioadă de aproximativ o săptămână. Din păcate pentru dezvoltatorii de aplicații, Apple nu a fost atentă la un lucru esențial în legătură cu această politică de rambursare, iar unii utilizatori vor putea abuza de ea, așa cum evidențiază și dezvoltatorul Benjamin Mayo.

El susține că a testat modul în care funcționează procedura de rambursare, descoperind astfel două probleme mari. Prima dintre acestea este dată de faptul că noua politică de rambursare permite utilizatorilor, de exemplu, să cumpere un joc, să îl termine în două săptămâni și apoi să ceară banii înapoi pe el. Sau să cumpere o carte, să o citească în 14 zile, apoi să ceară banii înapoi. Și tot așa… Dar asta nu ar fi nimic, pe lângă ceea ce urmează.

În momentul de față, chiar și după ce banii ți-au fost rambursați de către Apple, aplicația descărcată de pe App Store va continua să funcționeze fără probleme. Asta înseamnă că Apple îți permite să ai orice aplicație de pe App Store gratuit, pentru totdeauna. Compania americană nu s-a gândit sau nu a găsit o soluție pentru această problemă care poate să îi afecteze pe toți cei care publică, conținut pe App Store sau iTunes Store, iar ceea ce se întâmplă acum după rambursarea banilor cheștuiți pe un articol nu pune prea mari probleme celor care vor să comită abuzuri. În momentul în care un utilizator a primit banii înapoi pe o aplicație, de exemplu, ea va fi eliminată din pagina Cumpărate asociată contului său, ceea ce înseamnă că acea aplicație va fi imposibil de actualizat sau de re-descărcat folosind ID-ul Apple respectiv. Cu toate acestea, dacă aplicația este deja descărcată pe dispozitiv, ea nu va fi ștearsă în urma rambursării și va continua să funcționeze pentru totdeauna. Și chiar dacă nu ar fi descărcată, atât timp cât aplicația este salvată în iTunes pe Mac sau PC, ea va putea fi adăugată oricând și pe orice dispozitiv iOS compatibil direct de pe computer și folosind programul Apple. Iar dacă aplicația s-a pierdut la un moment dat și nu mai ai de unde să o descarci pe un alt dispozitiv, atunci vei putea teoretic să o cumperi din nou și să primești banii înapoi… din nou.

Iar acest lucru nu se rezumă doar la aplicații. Astfel, un utilizator va putea cumpăra de pe App Store sau iTunes Store orice – de la aplicații și jocuri și până la melodii, cărți sau filme – și să primească banii înapoi pe ele, fără a fi nevoiți să le elimine sau să renunțe la ele. Atât timp cât sunt deja descărcate măcar pe un dispozitiv…

Pe de-o parte faptul că Apple nu intră în dispozitivele utilizatorilor pentru a le șterge ceea ce au descărcat este un lucru bun (în privința intimității). Pe de altă parte însă acesta este un lucru cât se poate de rău pentru toți cei care publică, conținut pe App Store. Iar interesul cel mai mare va fi la acele aplicații scumpe de pe App Store, deci care depășesc câteva sute de euro (cum ar fi aceasta – deși nu este tocmai o aplicație pe care aș da 1.000 €, și să știu că îmi voi primi banii înapoi).

Desigur, până când Apple nu va găsi o soluție mai bună, nimeni nu îi va opri pe unii utilizatori să se ocupe de găinării și să ceară rambursarea a câtorva zeci de cenți/euro pentru a-și urma visul de a avea aplicații gratuite. Ceea ce utilizatorii trebuie să înțeleagă este că și cei care au publicat pe App Store sau iTunes Store articole au muncit pentru ele, iar suma cerută este răsplata muncii lor.

Da, este util un de instrument de rambursare pentru acele aplicații/melodii/cărți pe care le-ai plătit, le-ai încercat dar le-ai șters de îndată pentru că nu îți plac. Pentru că și dacă îți cumperi un iPhone, de exemplu, și nu îți place, ți se oferă posibilitatea de a primi banii înapoi într-o anumită perioadă de timp. Dar în acest caz nu poți primi banii înapoi și păstra dispozitivul…

- Reclamă -