J. D. Power and Associates este o prestigioasa companie de peste ocean, care se ocupa, printre altele, cu efectuarea de studii prin care ne este aratat gradul de satisfactie generat, in randul consumatorilor, de diverse produse. Acestia fac periodic studiile pe un esantion de cateva mii de oameni, iar printre categoriile despre care consumatorii sunt intrebati se numara si smartphone-urile si tabletele. In repetate randuri compania Apple s-a laudat ca produsele sale au reusit sa obtina cel mai mare grad de satisfactie in randul utilizatorilor, conform studiului facut de J. D. Power. Practic produsele celor din Cupertino s-au clasat inca de cand au aparut pe piata (2007, iPhone si 2010, iPad) pe primul loc in studiul acestora, fiind situate la distante mari fata de competitori. Ei bine, anul acesta, spre surprinderea tuturor, cei de la J. D. Power au titrat ca Samsung se claseaza pe primul loc in satisfactia consumatorilor cu tablete si asta desi stim cu totii numeroasele probleme pe care le au Samsung si ale sale tablete.
Inca de cand a fost facut anuntul eu mi-am pus un mare semn de intrebare stiind ca ceva nu este in regula, avand in vedere practicile oculte ale companiei coreene care a fost “prinsa” de multe ori inseland utilizatorii prin diverse metode. Ei bine, aceeasi intrebare si-au pus-o multi altii, iar cei de la 9to5Mac au intrebat J. D. Power cum au reusit aceste tablete sa obtina un scor mai mare decat iPad-urile, totul dupa ce jurnalistii de la Fortune s-au uitat peste scorurile individuale obtinute atat de tabletele celor de la Apple, cat si a celor de la Samsung. Practic, J. D. Power desemneaza un anumit produs ca fiind cel care genereaza cea mai mare satisfactie in randul consumatorilor dupa ce analizeaza sase categorii: satisfactia generala, performanta, usurinta de a fi utilizat, designul fizic, functiile tabletei si pretul, oferind fiecarui producator, pentru fiecare categorie, puncte de la 2 la 5 (unde 5 este cel mai mare scor).
Asa cum se poate vedea in tabelul de mai sus, publicat chiar de J. D. Power, Samsung a castigat, dintre toate aceste 6 categorii, numai la pret, unde a fost cu doua puncte deasupra Apple. In rest, tabletele Samsung au fost la egalitate cu iPad-urile numai la nivelul satisfactiei generale si au fost depasite cu 1-2 puncte la fiecare din celelalte 4 categorii, unde iPad-ul a obtinut scorul maxim de 5 puncte. Practic, iPad a obtinut 22 de puncte, iar Samsung 18. Totusi, cum a fost posibil ca tabletele coreenilor sa castige cu 2 puncte in fata iPad-ului (835, fata de 833)?
Explicatia pe care J.D. Power a dat-o (vezi mai jos) este aproape incredibila. Acestia ne spun ca, desi Apple a depasit Samsung in majoritatea testelor, diferenta a fost foarte putin mai mare in favoarea lor, iar Samsung a recuperat-o la capitolul pret. In ceea ce priveste capitolele “designul fizic” si “functiile tabletei”, unde diferenta insumata intre Apple si Samsung este de numai doua puncte, as putea sa spun si sa cred ca diferenta in puncte ar fi fost extrem de mica intre cele doua produse (presupunand prin absurd acest lucru, mai ales in cazul capitolului design), dar cum ramane cu scorurile obtinute de iPad la capitolele “performanta” si “usurinta de a fi utilizat”, unde tableta Apple a depasit cu 2 puncte tabletele Samsung?
Celor de la J. D. Power li s-au cerut noi explicatii pentru ca noi sa vedem scorurile exacte si algoritmii in baza carora au fost facute calculele, dar ei ne vor putea spune ce cifre doresc, avand in vedere faptul ca studiul este facut de ei. Sunt surprins ca o companie pretigioasa de studiu a pietei, precum J. D. Power and Associates, face asemenea lucruri si ne spune ca niste tablete mai ieftine genereaza o satisfactie mai mare in randul consumatorilor numai pentru simplul fapt ca sunt cu cateva zeci sau poate chiar, in unele cazuri particulare, sute de dolari mai ieftine decat celelalte care au devenit notorii prin oferirea unui grad de satisfactie extrem de ridicat. Nu as vrea sa ii contrazic pe cei de la J. D. Powers si nici sa exclud posibilitatea unei greseli a lor, dar sa spui ca o tableta este mai satisfacatoare decat alta numai pentru ca este mai ieftina, desi este clar depasita la toate capitolele de cea din urma, mi se pare usor exagerat.
In concluzie, daca un lucru este mai ieftin, inseamna ca iti ofera o satisfactie mai mare si nu conteaza daca diferenta de bani dintre produse nu are o importanta prea mare pentru majoritatea utilizatorilor care detin iPad sau, de ce nu, Samsung, conform J. D. Powers. In ceea ce priveste intrebarea din titlu, va las pe voi sa raspundeti. Mai jos puteti citi raspunsul dat de catre J. D. Powers celor de la 9to5Mac:
It’s important to note that award is given to the brand that has the highest overall score. In this study, the score is comprised of customer’s ratings of five key dimensions or factors. To understand the relative rank of brands within each of these five dimensions we provide consumers with PowerCircle Rankings, which denote the brand that has the highest score within each factor regardless of how much higher their score is. In the case of Apple, although they did score higher on four out of five factors measured, its score was only marginally better than Samsung’s. At the same time, however, Apple’s score on cost was significantly lower than that of all other brands. As such, even though its ratings on other factor was slightly higher than Samsung’s, Apple’s performance on cost resulted in an overall lower score than Samsung.
Sursa: J. D. Powers, via 9to5Mac