De mai bine de un an de zile se tot zvoneste ca Apple are in plan sa le ofere utilizatorilor sai un serviciu de streaming audio asemanator cu Pandora. In ultimele luni numarul zvonurilor cu privire la acest serviciu a crescut semnificativ, tot mai multi sustinand faptul ca cei din Cupertino ar urma sa ne prezinte serviciul numit iRadio la WWDC 2013. Inca de la bun inceput multe surse implicate in acest proiect au sustinut faptul ca Apple are probleme destul de serioase in a incheia intelegeri cu marile case de discuri din SUA. Motivul este dorinta lor de a plati cat mai putin cu putinta casele de discuri pentru melodiile redate.
Chiar daca unele case de discuri sunt incantate de noul serviciu al celor de la Apple, cele mai importante refuza sa incheie contracte cu ei. La inceputul acestei luni, dupa indelungi negocieri, cei de la Apple au incheiat o intelegere cu Universal Music, cea mai mare casa de discuri din lume, acela fiind un pas important pentru ei in acest proiect. Oricum au mai ramas Sony Music si Warner Music, doua dintre cele mai mari case de discuri pe care compania din Cupertino nu a reusit sa le convinga inca. Astazi aflam ca dorinta celor de la Apple de a oferi utilizatorilor un serviciu hibrid intre web si radio care sa fie gratuit pierde foarte mult timp la masa de negocieri cu casele de discuri si risca sa nu poata fi lansat la WWDC 2013. Cei din Cupertino sunt dispusi sa isi sacrifice o mai mare parte din profitul obtinut din rularea reclamelor in timpul stream-ului pentru ca marile case de discuri sa incheie un acord cu ei.
Cei de la CNET ne explica motivul pentru care Sony Music, a doua cea mai mare casa de discuri din lume, nu doreste sa incheie un contract cu Apple. Cei de la Sony nu sunt de acord cu faptul ca Apple doreste sa ofere utilizatorilor functii on-demand prin care sa controleze muzica redata. Mai exact cei de la Apple nu ii platesc suficient in momentul in care un utilizator asculta o mica parte dintr-o melodie si apoi o sare peste ea. Chiar daca iRadio ar urma sa se asemene mai mult cu Pandora decat cu Spotify, cei de la Apple doresc sa nu faca un servicu la fel de rigid precum Pandora, care limiteaza utilizatorii la trecerea peste maximum 12 melodii pe zi, deoarece pentru fiecare melodie peste care un utilizator sare, ei platesc casele de discuri cu suma integrala.
Apple a refuzat mult timp sa ofere mai multi bani caselor de discuri pe drepturile de autor, initial dorind sa le ofere numai jumatate din banii pe care ii plateste Pandora, dar avand si pretentia de a le oferi utilizatorilor un control mai flexibil. Dupa un timp in care negocierile au tot esuat, cei din Cupertino au acceptat sa plateasca un pret mai mare, dar au refuzat sa faca si alte concesii deoarece un serviciu de streaming audio cu brandul Apple ofera multe beneficii pe care alte servicii nu le pot oferi, iar unul din cele mai importante beneficii pe care Apple le ofera este iTunes.
Multe case de discuri sunt deranjate de faptul ca Sony tot tergiverseaza lansarea iRadio. Daca Sony nu cedeaza prea usor, se pare ca grupul Warner Music este aproape de a incheia un acord cu cei de la Apple, sursele celor de la CNET sustinand ca s-au facut progrese mari pe aceasta parte.
Exista posibilitatea sa nu vedem acest serviciu in vara, dar toate pretentiile Apple sunt in beneficiul utilizatorilor care vor avea un control mult mai mare asupra melodiilor pe care le asculta la (i)Radio. Este clar ca si Sony va ajunge la un acord cu Apple, deoarece compania din Cupertino ofera o piata de desfacere mult mai mare si iTunes, locul din care utilizatorii isi vor putea cumpara melodiile ascultate la radio. Indiferent de momentul in care iRadio va fi lansat, utilizatorii din Romania vor trebui sa mai astepte cateva luni pentru a se putea bucura de el.
Sursa: CNET