Pentru a invata cultura si cateva dintre secretele companiei, cei de la Apple au creat o “Universitate” proprie in care folosesc un program secret de instruire a noilor angajati. Intr-un articol extins prezentat astazi de cei de la The New York Times este pusa in lumina universitatea companiei Apple si modul in care compania transmite viziunea si practicile sale unui numar relativ restrans de angajati “de incredere”. Creata dupa viziunea si dorinta lui Steve Jobs si a vicepresedintelui de resurse umane, Joel Podolny, asa-numita “Universitate Apple” este un program de un an care permite angajatiilor sa se inscrie la o serie de ore unde sunt predate cursuri de catre profesori universitari ai unor institutii educationale de prestigiu din SUA: Yale, Harvard, Stanford si nu numai.
Cursurile acestei universitati se desfasoara chiar in interiorul campusului Apple din Cupertino, iar salile sunt descrise ca fiind bine luminate, sub forma trapezoidala, in timp ce locurile elevilor sunt terasate astfel incat instructorul sa poata fi urmarit cu usurinta de toti cursantii. Legat de modul de inscriere, noii elevi au la dispozitie site-ul web al Apple si o pagina speciala de unde pot face inscrierile pentru ca apoi sa fie triati si repartizati in functie de pozitia pe care o ocupa in interiorul companiei si de istoricul lor.
Unele cursuri ii invata pe angajati despre deciziile luate pe muchie de cutit in istoria Apple, un cursant anonim vorbimd despre un studiu de caz in care era prezentata alegerea lui Steve Jobs de a face iPod si iTunes compatibile cu Windows dupa ce mult timp a respins din temelii ideea. Apple a creat chiar si cursuri speciale pentru angajatii companiilor recent achizitionate, astfel incat acestia sa poata invata lucrurile elementare despre cum functioneaza noua companie, ce si cum este permis.
Cateva cursuri particulare sunt descrise, de asemenea, de cei de la Times. Pentru inceput vorbim despre un curs de comunicare in cadrul companiei Apple, accesta concentrandu-se pe modul in care angajatii pot comunica asa cum trebuie ideile si datele despre produse altora. In predarea acestui curs se folosesc chiar si materiale apartinand celebrului Picasso pentru a explica viziunea companiei si modul in care trebuie sa lucrezi pe un produs pentru a transmite ceea ce doresti.
Intr-un alt curs exemplificat, angajatii sunt invatati despre ceea ce face Apple, Apple, oferindu-li-se lectii despre modul in care compania isi pune in practica principiile de design cu precizie si multa simplitate in acelasi timp. Aici se ofera angajatilor un exemplu cat se poate de concludent si interesant. Profesorul a comparat telecomanda unui Apple TV, ce are numai 3 butoane, cu telecomanda Google TV, care include nu mai putin de 68 de butoane. In aceste conditii, profesorul trage concluzia ca designerii Apple au inclus in telecomanda numai ceea ce era necesar, in timp ce angajatii Google au pus pe ea tot ce au vrut ei, crand astfel un produs complicat.
In cele din urma, vorbim despre un curs numit “Cele mai bune lucruri”, care invata angajatii sa fie proactivi si sa ia exemple din natura pentru a face cele mai bune lucruri. Aici le-a fost oferit angajatilor drept exemplu Parcul Central din New York, care a fost transformat dintr-o mlastina intr-o zona in care cetatenii se pot recrea. Ideea este de a transmite angajatiilor cat de important este ca tehnologiile sa fie simtite de utilizatori cat mai naturale, un lucru pe care Steve Jobs si l-a dorit mereu.
Intregul articol al NY Times merita citit pentru a descoperi cele rostite de mai multi fosti cursanti si alte secrete ale scolii Apple.